Pressemeddelelse 14. maj 2018

Mød de økologiske grise til Sofari

PRESSEMEDDELELSE – 14. Maj 2018

15 økologiske landmænd åbner søndag den 27. maj deres gårde op til Sofari. Her kan danskerne få mulighed for at møde de økologiske grise under åben himmel.

De økologiske landmænd med grise er begyndt at glæde sig til, at kalenderen viser d. 27. maj. Her åbner de nemlig deres gårde for Sofari, hvor danskerne kan få mulighed for at se de økologiske grise boltre sig på marken eller i mudderhullerne.

På Sofari.dk kan man se, hvor det er muligt at komme ud og besøge øko-grisene.  Bl.a. er der flere muligheder på Sjælland fx ved Hillerød eller på Midt- og Vestsjælland.

Sidste år besøgte mere end 12.000 danskere de økologiske grise til Sofari. Det er ikke blot arrangementer som Sofari, der oplever øget interesse. Salget af økologisk kød har været opadgående længe, og det betyder, at mængden af grise, der lever økologisk, vokser.

Den seneste statistik over økologiske jordbrugsbedrifter fra Miljø- og Fødevareministeriet viser, at antallet af økologiske søer er øget med 2.450 årssøer fra 2016 til 2017, og antallet af slagtegrise steg med 30.097. Det glæder Randi Vinfeldt, der er økologisk griseproducent og medkoordinator af Sofari.

- Vi glæder os over, at flere og flere grise lever under økologiske forhold – hvor de bl.a. har mulighed for at boltre sig på marken og mærke den friske luft. Derfor er det også rigtig glædeligt, at danskernes interesse for at købe økologi stiger. Det er den interesse, vi gerne vil skubbe yderligere til med et arrangement som Sofari, hvor danskerne med egne øjne kan se, hvilken forskel de gør for dyrene, når de vælger økologi.

Sofari arrangeres af foreningen FØKS, Fremme af Økologisk Kvalitets Svinekød i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening, Friland, Organic Pork og Tican. Du kan læse mere på www.sofari.dk,. Du kan også følge på med Facebook/sofaridk